Ny grafisk profil till varuhus
Loggan - Första steget i omprofilering
Uppdraget gick ut på att bygga upp en hemsida med webbshop samt en ny grafisk profil med nyare och modernare logotyp till varuhuset MIX MIX i Uppsala. De ville ha en snygg och modern grafisk profil. Den grafiska profilen skulle passa allt från annonser, etiketter, kläder, lastbil....
MIX MIX
MIX MIX Household AB grundades 1991 och flyttade från Arvika till Uppsala 2009. MIX MIX säljer det mesta inom kontorsmaterial, hushållsartiklar, presentartiklar, barnartiklar, möbler och chinasaker. Över 20 000 produkter. Deras motto var: "Varför betala mer än vad det kostar.".
Modernare framtoning
Efter en grundlig analys såg snabbt behovet av en enhetlig, modernare grafisk profil. Trots att företaget funnits sedan 1991 fanns många olika logotyper som användes. Det såg oseriöst ut och det var svårt och se om det var samma företag som var avsändare. Användningsområdet för denna grafiska profil var stor - den skulle passa allt från små etiketter, kvitton, annonser, broschyrer, foldrar, trottoarpratare, skyltar, lastbil, webbshop m.m. Efter en tids arbete kom jag fram till detta, något kunden var mycket nöjd med och med den nya payoffen "Varför betala mer":
Som vanligt gör jag logotypen i vektorbaserat format från början, vilket gör att man kan göra den hur stor som helst i tryck utan kvalitetsförlust. Logotypen levereras i flera format med olika färgprofiler för att passa olika medier som trycksaker, office-dokument, bokföringsprogram etc: .eps (cmyk, pms, rgb), .tif (cmyk, rgb, .bmp (rgb), .png (rgb) och .jpg (rgb)